fredag 12 oktober 2007

Vinnare

Den här veckan blir bara bättre och bättre när det gäller vinnare.

Först Doris Lessing, elfte kvinnan sedan 1901, jag säger det igen ELFTE.
Min bästa Doris Lessing, och då pratar vi inte bra, utan en bok som gjort skillnad − som finns på min lifelong-shortlist − är Staden med fyra portar i Martha Quest-serien. Det var länge sen, men den påverkade både mitt liv och mina kärlekar under flera år.
Sen var jag väldigt tagen av rymdeposet som alla kritiker avfärdar och som tydligen fördröjt Nobelpriset med sådär 20 år: Giftermålen mellan zonerna tre, fyra och fem. Kanske dags att läsa om och kolla om kritikerna fortfarande har fel.
Allt av Lessing på svenska finns här.

I förmiddags kom fredspristagarna: Al Gore och FN:s klimatpanel. Helt rätt av norrmännen. Det viktigaste är inte att hitta en okänd pristagare, det viktiga är att påverka här och nu. Ju fler som lystrar desto bättre.

Och nu, alldeles nyss: Lulebor som blir årets hemmakockar. Deras morotssoppa med persiljeolja låter supergod.

4 kommentarer:

Olof sa...

Lyssnade på mitt favoritwebprogram "Morgon med Lena och Jon" när de träffade hemmakockarna häromdagen. De hade ju en för Norrbotten ovanligt själväker attityd. Betr maten, så är det väl lika bra att ta hela menyn (som Du länkade till) i morgon(lördag). Säkert gott och bra med lite omväxling till löjromen.

Eva sa...

Bra, då får du berätta sen om det var gott. Är det P4 Norrbotten du lyssnar på?

Olof sa...

Jo, vid sidan av P1 så blir det nog oftast P4 Norrbotten, när det finns en dator tillgänglig. P4 Uppland är inte så kreativt. Återkommer senare med recension av menyn.

Olof sa...

Maten var mycket god. Tyvärr lyckades vi inte få soppan riktigt slät, trots idogt mixande. Antingen skulle morötterna ha kokat ännu längre eller så var det en hårdkokt typ av morötter. Men smaken tillsammans med persiljeoljan var toppen. Huvudrätten och desserten likaså. Ett extra plus är ju att om man tar bort baconbitarna, så passar ju menyn även för ev. vegetarianer.