måndag 12 november 2007

Kanarisk potatis

Förra året vid den här tiden var vi i Porto Cruz på Teneriffa. En sån där familjeresa med barn och barnbarn som tar upp ett halvt våningsplan på hotellet. Det tar oändlig tid att beställa middag på restaurangerna, men alla är nöjda ändå. Ingen behöver bada ensam, det finns alltid en morfar eller kusin som följer med, och alla är med och spelar poker halva natten.

Bästa matminnet var den kanariska potatisen, skrynkligt saltkokt med skal. Alltid serverad med mojo rojo, en slags chilisås som man doppar potatisen i. Vi åt tapas till lunch varje dag och ibland räckte det med tortilla, spansk omelett och den salta potatisen.
Här kommer en svensk variant, lika god kall som varm.

Saltkokt potatis med min gröna mojo
1 kg småpotatis
2 dl grovt havssalt

2 skivor halvgammalt ljust bröd
1 msk röd vinäger
3 stora vitlöksklyftor
1 röd chili, inte för stark
Färsk timjan
Färsk bladpersilja
1 ägg
1-2 dl rapsolja
(2 msk vatten)
Lite pressad lime
Salt&peppar

Skölj potatisen noga. Blanda potatisarna med saltet i en kastrull, häll på vatten precis så det täcker. Koka tills potatisen är mjuk.

Mojon: Kantskär brödet, häll över vinäger och låt stå 5-10 min. Mixa bröd, hackad vitlök, örtkryddor, chili och ägg. Häll långsamt på rumsvarm olja. Om du tycker röran är för tjock rör i lite vatten men det måste vara rumsvarmt, annars skär den sig. Salta o peppra, pressa över lite lime.

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Så bra påminnelse! Jag tror jag tar tortillan också.

Lisa sa...

Oh, nu blev jag mojo-sugen!