måndag 19 november 2007

Kaffe och choklad

Lisa bekänner på sin nya fina blogg att hon inte gillar espresso. Äntligen, säger jag, äntligen en som vågar.
De senaste åren är det två saker jag talat väldigt tyst om. Att jag inte gillar espresso och inte mörk choklad. Mer fel kan man inte vara.

Visst, jag tvingar i mig en doppio ibland och mörk choklad är numer ofta det enda alternativet, men gott är det inte. Det smakar migrän.
Mitt kaffe ska vara franskrostat och hembryggt, helst bryggt direkt i koppen. Det ska smaka kaffe - inte bara svartstarkt.

Och vad hände egentligen med Noblesse och Aladdin? De ligger nog övergivna på nån matkyrkgård, strax intill raketosten.

Apropå Lisas nya blogg, snart är det premiär för taffel.se − en blivande matsajt där några av Sveriges bästa matskribenter slagit sig ihop för att inspirera. Enligt dem själva en ”tänktank och tummelplats för matnördar” − som hittills ser lovande ut. Kolla in och registrera dig på taffel.se.

Sist en pigg vintersallad: Blanda tunt skuren fänkål med päron (inte för mogna), ärtskott och granatäppelkärnor. Dressa med olivolja, vitbalsamico och lime.

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Delvis rätt, delvis fel. säger domaren. Mörk choklad är verkligen int gott! Smakar migrån. T o m chokladmousse, som jag älskar, blir sämre med riktigt mörk choklad.

Men espresso. En dubbel. Utan socker. Det är riktig lycka.

Ulrika sa...

Kom just på en sak: "Latte" är också äckligt. Riktigt äckligt. Vem har någonsin gillat varm mjölk? Och i "Latten" är den litet utspädd med nåt brunt som gör hela drycken ljusbrunt simmig. Och vem har nånsin gillat ljusbrun, simmig mat? Och minst 3 dl stor!

Eva sa...

Håller med. På jobbet har vi en lyxmaskin med latte, macchiato, espresso - allt du vill - men inget riktigt kaffe. Latte är verkligen en bluff, smakar varmoboysörja utan choklad.