torsdag 29 november 2007

Fika bör man

När vi flyttade till Kungsholmen valde jag självklart lägenhet utifrån vilka fik som finns i närheten (TA hade några andra parametrar). Nu bor jag ungefär 100 meter från Vurma, som har Stockholms godaste kardemummabullar.
Häromdagen vurmafikade jag med mig själv och kunde konstatera att de har Stockholms bästa lussekatter också. Men allra bäst var faktiskt, otippat, Hallongrottan.
Hallongrottor är underskattade trivselskapare. De kan lösa vilka relations- och arbetsplatsproblem som helst.

Jag garanterar inte att de här är lika goda som Vurmas, men med riktigt smör och hemkokt hallonsylt är det en bra början. Sen får ni experimentera vidare själva. Kanelgrottor, blåbärsgrottor, hjortrongrottor…

Hallongrottor

4 ½ dl vetemjöl
250 g smör
1 ½ dl socker
1 ½ tsk bakpulver
Hallonsylt
(1 dl vaniljsåspulver)

Blanda mjöl och smör till en smulig blandning. Tillsätt socker och bakpulver och knåda till en deg. Rulla degen till två längder, skär dem i bitar och rulla till bollar. Lägg dem i muffinsformar på plåtar. Gör en grop i mitten på varje boll och fyll med sylt. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, ca 5 minuter.
Lyxvariant: Blanda 1 dl pulver till vaniljsås i degen.

4 kommentarer:

gördis talk sa...

nu är du inne på mitt område i alla fall mitt fd område numera har jag nästan lagt av all bakning.
I hallongrottorna kan man /enl expertbagaren Berit/
blada i 1 dl marsanpulver i de torra ingredienserna, dom blir supergoda aningen sega, o dom bör sättas i SMÅ formar för att se riktigt delikata ut.

Eva sa...

Aha, jag tror jag missförstått det där med marsanpulvret. Jag ändrar.

Ulrika sa...

Menar du att du köpte både en lussekatt och en hallongrotta under samma fika!?! Hur var det nu med de 7 synderna.... :-)

Eva sa...

Lussekatt, hallongrotta och kardemummabulla. En av varje. Bara till mig. Fast jag tog med dem hem...