fredag 11 januari 2008

Morgonrevir

Jag är ingen älskare av hotellfrukost.
Under ett år i början av 2000-talet bodde jag i princip på hotell under mina pendlarveckor, efter det avskyr jag att äta frukost i matsal med andra.

Hotellfrukost är faktiskt överskattat. Man trängs för att få nästan samma yoghurt och ostmackor som hemma och när man hämtat sin kaffekopp har nån snott tidningen från bordet. Folk avhandlar gårdagskvällen, pratar och skrattar, och i högtalarna skvalar hissmusik.
Jag hatar hissmusik på morgonen.

Framför allt får man inte vara ifred. Äter man frukost på hotell kommer alltid nån hurtig kollega: Inte ska du väl sitta ensam! – och så måste man vara trevlig och konversera.
När man precis klivit upp ur sängen och bara vill vakna i lugn och ro.

Men i morse var det helt ok.
Jag kom ner till frukosten på göteborgshotellet och det var lugnt och stilla, gott grovt bröd, hemgjord levepastej, krämig äggröra och färsk croissant. Och luften var liksom hög och sval.
För en gångs skull fick jag en aning om det alla andra pratar om: att det kan kännas lyxigt att äta frukost nån annanstans än hemma.

För min del tror jag helt enkelt det handlar om revir. Morgontimmen mellan sängen och jobbet vill jag bestämma över själv: då vill jag dricka mitt thé, äta min müsli, läsa min tidning. Tigande.

Lite som idrottsstjärnorna och artisterna – alla har sitt eget sätt att ladda.
Då spelar det ingen roll hur många sorters pålägg hotellen har.

Min müsli
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl vetekli
1 dl vetegroddar
½ dl kokosfligor
Hasselnötter
Valnötter
½ dl råsocker
2 dl vatten
5 msk rapsolja

Hacka nötterna grovt, blanda alla torra ingredienser i en långpanna.
Blanda vattnet och oljan, strila över blandningen och krama runt lite. Rosta i ugnen i 200 grader i ca 20 min.
Om du vill ha russin eller annan torkad frukt, blanda i den sist.

8 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag tillhör dem som äääälskar hotellfrukostar. Och jag äter inte samma som hemma, utan färsk frukt o nötter, både grovt bröd o croissant, både te o kaffe. Ägg m kaviar. Kanske fil m grov cornflakes. Och sen slipper jag disken! Ren njutning.

Håller helt med dig om kollegorna, dock. Bäst är att resa ensam.

Eva sa...

Du kan väl hitta en uppkoppling i Berlin och ge oss en recension av den tüska früstucken.

Jenny Grannas sa...

Jag har ätit superbra frukost på några hotell (Clario Hotel i Oslo och ett hotell i Vologda bl.a.) med stooora fruktfat, stekt potatis, ägg, rökt och gravad lax.. och mycket mycket annat. Och riktigt mycket kött av olika slag som jag själv inte äter.
Men så klart har jag varit med om mesiga, oimponerande frukostar.

Frukosten i Ryssland (och allt jag åt senast jag var där) finns listat på http://grannasmat.blogspot.com/2007/12/vologda-moskva-maten.html

Eva sa...

Kalla makaroner med stekt kyckling till frukost!?! Och mannagrynsgröt dessutom, jag är imponerad.
Min hotellfrukost i fredags blev: en liten bit bröd med blå ost, rätt mycket fruktsallad (meloner!) och en halv croissant. Smakade på leverpastejen och äggröran, men jag kan helt enkelt inte få ner mer på morgonen. Däremot lassar jag in mat vid 10-tiden.

Ulrika sa...

Återkommer till den tüska frukosten...Måste bara först beklaga mig över SAS halvkalla, blaskiga kaffe med macka i plast för 40 spänn. Litet mer kan man väl förtjäna då man har stigit upp till ett okristligt tidigt plan!?! Enda ursäkten var att mackan var Polarbröd från Älvsbyn.

Sara sa...

Jag har bloggat lite grann om hotell frukosten sen i helgen. Jag var allt annat än imponerad av vad som serverades. Usla råvaror, disträ personal. Nä, nästa gång checkar jag in på ett flott hotell och äter förhoppningsvis bacon, ägg, croissanter, frukt, yoghurt, te osv. Jag får se till att det blir snart, såg verkligen fram emot att äta lite god frukost i helgen !! Annat var det när vi var i Tunisien. Där fick man nästan tänka efter vad som inte fanns. Bröd av olika slag, croissanter, stekt ägg, (vet inte om dom stekte mer saker), olika sorters pålägg, juice, frukt, yoghurt, honung, crepes med choklad fyllning osv. Pga värmen så orkade jag tyvärr inte äta så mycket som jag hade velat.

Ulrika sa...

Berlinerfrüstuck (stavning?)kan rekommenderas. Där fanns allt! Förutom det "allt" som brukar finnas serverade de japansk frukost med sushi, arabisk frukost med något som såg fullständigt oätbart ut, överdådig engelsk frukost och - förstås - GOTT(!) tyskt grovt bröd.

En ny variant blev mjölk med lite cornflakes, mer solrosfrö, ännu mer hassel- och valnötter. Och så grovt bröd m franska ostar och massor av frukt - grapen är bäst på morgonen. Härligt!

howtochangeipaddress sa...

Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag. Croissanter är alltid gott också!
Fin blogg du har förresten, Kram!
Croissant recept