lördag 5 januari 2008

Nu är glada julen slut, slut, slut

Efter elva dagar med jul- och nyårsrester fick vi nog.
I går gick vi till Toscana, vår enda och bästa kvarterskrog och slog till med sardellpizza och plankstek (jo!).

Och idag blev det helvegetariskt.
Visserligen för att fiskdisken hann stänga innan jag hade läst ut min bok, men ändå: grisfritt.

Först en löksoppa, min hemliga last. Den här gången lagad helt enligt facit: Paris, Daniel Couets kok- och guidebok som fanns i ett av mina paket. Han strövar genom Paris olika arrondissements och lagar fransk bistromat, arabiskt, afrikanskt, judiskt. Man blir både hungrig och ressugen.

Sedan spenatbulgur med blomkål och torkad frukt. Gott!

Blommig trettondagsmiddag
Blomkål
Torkade aprikoser och/eller stora gula russin
Olivolja
Sweet chilisås
Persilja
Salt&peppar

Bulgur
Gul lök
Vitlök
1/2 buljongtärning
Vatten
Färsk spenat
Hasselnötter

Bryt sönder blomkålsbuketterna i en ugnsform, blanda med strimlade aprikoser och russin. Häll på olja, chilisås, kryddor. Kör i ungen i ca 15 min. Strö massor av hackad bladpersilja över.

Fräs hackad lök och vitlök i smör, låt bulgurkornen fräsa med i någon minut. Häll på vatten och buljongtärning, koka i 10 minuter. Dra av pannan och låt kornen svälla i ytterligare fem minuter, blanda i spenat och hackade nötter, salta&peppra.

Ännu bättre blev det med kylskåpets sista bubblande nyårsrest: Crémant de Bourgogne, bästa ickechampagnen jag smakat. Det räckte precis till ett litet glas var.

Och därmed var julen slut.

3 kommentarer:

Sara sa...

Spenatbulgur låter jättegott, det ska jag försöka minnas när jag står och inte vet vad vi ska äta ! =)

lina sa...

Låter underbart med annan mat efter alla helger! Vardag är lite underskattat:)

Eva sa...

Yepp, nu är det slut med praliner och smaskiga efterrätter. Vardag och januari!