tisdag 22 januari 2008

Lyx och lamm

Jag bloggade inte i går kväll, jag åt. Tack vare jobbet serverades middagen på Thoresta herrgård, norr om Stockholm, ett av de ställen som aspirerar på konferenstoppen när det gäller mat och vin. Efteråt var vi saliga.

Det började med en fantastisk sötsalt consommé på havskräfta med kronärtskocksravioli och grillad havskräfta – nej, förresten, först fick vi naturligtvis en avocadoterrine med löjrom som för-förrätt och… Äh, jag tror inte ni vill höra.
Det blir bara en intetsägande uppräkning som omöjligt kan göra fem rätter och femtio smaker som alla var perfekt avvägda och genomarbetade in i minsta detalj rättvisa.
Den mat vi fick igår ska ätas, inte läsas.

Och idag är en vanlig tisdagkväll och jag har värmt lammgrytan från i helgen. En annan division, yes, men inte så tokig ändå.

Här kommer det utlovade receptet, jag gjorde ungefär såhär:

Jag tog de enklaste bitarna från lammet – bog och hals – skar i bitar, brynte i stekpannan tillsammans med lök, vitlök och ett fänkålsstånd.
Sen hällde jag på vatten, ganska mycket vitt vin och en burk tomater. Kryddade med stött spiskummin och koriander, salt&peppar, ett lagerblad och lite färsk timjan.
Sen fick det småkoka länge, över en timme, tills det utvecklat en riktigt fyllig smak av långkok och vintergryta.
Allra sist hällde jag i en burk stora vita bönor, persilja och lite citron.
Servera med gott bröd.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Lammgryta är sååååå gott. Speciellt nu när det är lite mörkt ute.

Thoresta lät och såg fantastiskt ut. Tyckte om att de hade lagt ut så många recept, även om många av dem låg ett par snäpp ovanför min matlagningsambitionsnivå.

Sara sa...

Jag älskar lamm, något jag borde äta oftare. Var hittar du inspirationen till dina recept ? Dom är jättefina ! Trevlig helg !

Eva sa...

Hej! Jo, Thoresta var klart over the edge, alldeles för mycket pyttesmå gelekuber, coulis och terriner. Å andra sidan är det ju kul att bli imponerad när man äter ute.

Sara: Lamm är så gott, man måste bara ta sig lite tid med de sämre bitarna, som inte bara är att marinera och slänga i grillpannan.
Recepten? Hälften eget intresse och hälften glassiga matmagasin som jag är svår på, min soffporr. Ha en bra helg du med!