söndag 20 januari 2008

Inomhusväder

Uselt blötsnöväder i Luleå, ingen vill gå ut.
Vi hänger inomhus, ser på film och lagar sund långkoksmat: gulbetor och lamm.

Jag har gått igång på den japanske animatören Hayao Miyazaki, i julas såg jag Det levande slottet tre gånger, nu har vi hittat Min granne Totoro. Förutom hans magiska penna, är hans filmer en spännande blandning av västerländsk och japansk kultur − en del bröderna Grim och två delar ninja.

Jag börjar med gulbetsalladen, lammgrytan kommer senare:

Gulbetsallad
Gulbetor
Rucolamix
1-2 dl kokt quinoa
5 sardeller
1 msk kapris
1 salladslök
(pinjenötter)

Koka betorna, låt dem kallna och skär dem i skivor. Blanda med sallad, quinoa, hackade sardeller, kapris och finhackad salladslök. Häll på en god dressing på rapsolja och fransk senap, toppa med pinjenötter om du har.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Miyazaki är fantastisk. Antar att du tidigare betat av Spirited Away/Andarnas badhus? Fantasi i lite fler dimensioner än Disney.

Eva sa...

Jo, jag brukar föreslå Sprited Away för alla barn som kommer hit, så får jag en anledning...