lördag 1 september 2007

Lingon och vantar


Jag cyklar till stan och förstår att jag borde haft vantar. Det är höst, det spelar ingen roll att solen strålar, den kalla luften stjäl mina fingrar.

Pappa kommer med en hink lingon och förvällda kantareller som han plockat i Jämtön (hemlig backe). Det blir en festmiddag med hösttema: Hjortsadel med polentakaka, kantareller och Norrbottenschutney.

Hjortsadel.Putsa sadeln och rulla i en kryddblandning av vitpeppar, enbär, rosmarin, lagerblad och kanelstång. Bryn i stekpanna, kör sedan i ugnen 5-8 min på 150 grader.

Viltsky. Reducera 6 dl viltfond, 1 dl kraftigt rödvin, schalottenlök och det som finns kvar av kryddblandningen från hjortsadeln, tills hälften återstår.

Polentakaka. Koka polenta med lite rosmarin och salt, bred ut gröten i en ugnsform och grädda i ca 1 timme, eller stek i panna. Toppa med parmesan och färsk rosmarin.

Kantarellgodis. Fräs kantareller, schalottenlök, ett rött äpple, med 1 msk vitvinsvinäger och lite råsocker.

Norrbottenschutney. Koka 1 dl lingon, 1 dl hjortron, 1 dl råsocker, hackad lök och finhackad jalapeno i 5-10 min. Låt svalna.

4 kommentarer:

Olof sa...

Norrbottenschutney verkar gott. Lingon kan nog fixas i "Puling". Det blir svårare med hjortronen, men skam den som ger sig.

Olof sa...

P.S Glömde att säga att även i Uppsala behövs det vantar under cykelturen.

Ulrika sa...

Låter fruktansvärt gott! Polentakaka var nått nytt - några erfarenheter av vad yngre generationer tycker om den?

Rattmuff på i stockholmsköerna!

Eva sa...

Till Ulrika: Polentakaka är ju ungefär som packad och ugnad mannagrynsgröt. Tonåringarna är med i alla fall.

Till Olof: Välkommen! När det gäller hjortronen skulle jag prova ta en diskussion med herr-häggman-i-skogen. Han brukar vara en pålitlig leverantör.