söndag 2 september 2007

Mammas plommon

Att jag gillar att laga mat är inte så konstigt, det gör min mamma med. Och det gjorde min mormor, och min morbror Gerhard och moster Gerda (vilka kakor!) när de fanns.

Mamma var inte bara först på gatan med att göra egen pizza i början på 70-talet, hon var nog först i hela Luleå. Sardeller utlagda i en stjärna och färska tomater som kokats och skalats, otroligt exotiskt.
Fortfarande är riktig mat godast hos mamma. Ni vet, riktig mat. Palt. Köttsoppa. Halstrad strömming.

Just nu säger hon att hon älskar plommon. Så efter lammsteken i söndags blev det en efterrätt till alla godisgrisar - plommonpaj - och en annan sursöt till mig: inlagda plommon och röda vinbär, med smak av vaniljstång och stärnanis. Det ni.

1 kommentar:

Ulrika sa...

En mamma som gör speciell mat till dig?!? Vilken mamma...