lördag 29 september 2007

Vuxenfärs

Här kommer en kötträtt till:
Häromkvällen var jag ensam och behövde inte anpassa middagen till tonårssmak. Det blev en egen saltare variant på köttfärsbiff, med favoritsmaker som kapris och oliver.
Jag har fördelen av att ha hjortfärs som smakar mer, men vanlig nötfärs går också bra.
Att ha gröna bönor i stället för potatis och pasta har jag lärt mig av fransmännen, i Frankrike är haricots verts ett vanligt val till biftec. Gott och inte lika tungt som frites, dessutom kan man smaksätta bönorna efter humör − citron, vitlök, tomater, oliver…
Den här dagen hade jag en öppnad burk grillade kronärtskockor som fick sätta smak. Finns på Willys till överkomligt pris.

Färsbiff med smak
400 g köttfärs (gärna viltfärs)
1 ägg
1-2 msk kapris
1 msk tomatpuré på soltorkade tomater
1 vitlöksklyfta, hackad
1 msk fransk senap
Några svarta oliver, helst med kärna
Salt & peppar
Olivolja

400 g haricots verts, färska eller frysta
3 schalottenlökar, hackade
2 vitlöksklyftor, hackade
Kronärtskockshjärtan på burk, gärna grillade
Olivolja

Kärna ur oliverna och hacka i småbitar. Ett enkelt sätt att lossa kärnan är att köra över oliverna med en kavel, då brukar det gå lätt att pilla ut kärnan. Blanda färsen med allt det andra och forma till rätt stora biffar. Stek på hög värme i oljan, biffarna får gärna ha en rosaröd kärna.

Snabbtina frysta haricots verts eller snoppa och förväll de färska några minuter. Bryn schalottenlöken långsamt, sätt i vitlöken mot slutet. Lägg i bönorna och låt dem bli varma, blanda sist i de delade kronärtskockorna.

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Det här lät riktigt gott! Ska prova. Kan dela med mig av en god bönsallad som just blev vår "potatis" till en snabbstekt bit vit fisk... Vita bönor + kikärter ur burk. Tomat, avokado, purjolök - allt i småbitar. Rätt mycket citron över. Salt, peppar och färsk koriander. Blev supergott!

Eva sa...

Mmm, det låter gott. Avocado och kikärter gillar verkligen varandra. Har du koriander i trädgårn fortfarande? jag har lyft in alla mina kryddor, i lördags morse var det frost!