onsdag 19 september 2007

Tidsstilsmat

Jag är fascinerad av det där med mat och tid, tidsstilsmaten skulle man kunna kalla det.

Tidsstilsmat just nu, eftersom jag är löjligt lättpåverkad när det gäller mattrender, är en massa nötter och torkade bär som jag har i allt, och naturligtvis närodlat och ekologiskt. För två år sedan var det marockanskt och dessförinnan asiatiskt. Eller libanesiska meze, det är svårt att komma ihåg.

Men om man kollar kryddhyllan och burkarna i matkällaren kan man rätt lätt urskilja en tidslinje: chutneys, olika sorters vinäger, stjärnanis, gelatin, pecannötter, rökt sesamolja.

Just nu sitter jag och TA klistrade framför TV:n på måndagkvällar. Peter Birros Upp till kamp är som att vara tillbaka i 70-talet, det känns som att vi och våra kompisar från då finns med i utkanten av nästan varje scen. Det är skrämmande bra gjort, så skickligt att skildra en sönderpratad tid utan att tippa över i veloursatir eller proggnostalgi.

Och jag känner hur 70-talets smaker kommer tillbaka, både köttbullar med pulvermos och varma mackor med champinjonstuvning.
Och konserverade päron med smält After Eight.
Och råris med Parador.
Och Tupp i vin.
Och vaniljdrömmar.

Tid smakar. Precis som fashionistas kan pricka in årtalet när de ser ett klädplagg, vet matnördar hur sent 90-tal smakade - eller 1984. Och precis som med mode är det roligast att göra sin egen blandning: plocka det bästa från varje trend, spara recepten och blanda med ett helt annat år, en helt annan kokbokshjälte. Då blir det tids- och smakkrockar som överraskar.

Här är några menyförslag som inte alls hänger ihop, årtalen är på ett ungefär:

Blandad sallad med chèvre, nötter och balsamvinäger (90-tal)
Hemkokt köttsoppa, gott grovt bröd (50/60-tal)
Glace au four (70-tal)

Räkcoctail på färska räkor och med hemgjord Rhode Island (70-tal)
Pasta med sardeller, oliver och kapris (90-tal)
Hemgjorda brownies (80-tal)

Till sist - ge mig några förslag. Hur smakar hösten 2007?

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Kul ämne! Till min lycka verkar de korslagda sparrisarnas trend vara på väg ut från restaurangerna - en stor tallrik (vit), med en liten prick mat (med utsökt smak) på mitten o 2 korslagda sparrisar. Nu fylls tallriken. Med bulgur, quinoa, fullkornsris. En trend som tyvärr håller på att försvinna är "sockerchocken". Det börjar bli svårt att hitta gott osötat bröd i butikerna igen.

Eva sa...

Mm, fast sen har vi ju alla som makar undan kolhydraterna, jag vet inte riktigt hur de överlever.
Hur är det förresten med gammalsvensk mat: Janssons frestelse, stekt sill och dillkött - är inte det lite hett?

Olof sa...

Idag smakade hösten pannbiff med potatis, kokta KRAV-morötter med smör och havssalt och rårörda lingon, nyplockade på Nässkatagrundet.

När det gäller trenden idag så är det nog de importerade smakerna. Indiskt, sushi mm mm.

Ulrika sa...

Nässkatatrenden låter mums! Bättre än de importerade. Gammalsvensk Jansson kör jag rätt ofta, men känner mig inte speciellt trendig. Laddade med billigt lamm vid storhandlingen igår, så just nu har jag bestämt att lamm är trendigt!

Eva sa...

Jag kokade faktiskt dillkött på lammbok igår, det blev mycket bättre än jag trodde. T o m Axel sa att det var gott.