söndag 14 oktober 2007

Caesarmiddag

Caesarsalladen blev god, fast jag lyckades glömma kycklingen i ugnen. Lite torra tuggor blev det, men en god Caesardressing räddar ju det mesta.
Jag brukar mixa 1 ägg kokt i två minuter, 3-4 sardeller, vitlök, fransk senap, lite citron och vinäger. Droppa långsamt i ca 1 dl neutral olja, salt&peppar.

Till salladen åt vi nybakt bröd och drack Couvent des Jacobins, en vit bourgogne som varit sommarens favoritvin.

Valnötsbröd
50 g jäst
6 dl vatten
½ dl olja (gärna valnöt)
2 tsk salt
1 näve valnötter, hackade
10 torkade aprikoser, hackade
4 dl fint rågmjöl
12 dl vetemjöl

Rör ut jästen i degspadet, tillsätt olja, salt, nötter och frukt (fikon går också bra). Blanda med mjölet, jäs i 45 min. Baka ut till två knubbiga limpor, jäs utan duk i 30 min. Värm ugnen till 250 grader. Pensla med vatten, sätt in bröden längst ner och sänk till 225 grader. Grädda i ca 25 min. Svalna på galler utan duk.

2 kommentarer:

inger sa...

Det blev verkligen två vackra och goda bröd. Jag ska bjuda lunchgäster på det i morgon

Eva sa...

Kul! Mina blev också bra. Jag ser att jag glömde ta med kryddor - men det kanske du listade ut själv. Jag hade fänkål o kummin.