måndag 8 oktober 2007

Mer korv

Korv engagerar - kul. Jag gillar Andreas Bismarck-citat. Hos oss har det varit mycket korvstroganoff genom åren, med och utan ketchup. Bäst på familjekorvsfronten tycker jag mammas klassiker är: prinskorv, kokt potatis och spenat. I stället för stuvad spenat (70-tal), kan man ta fryst bladspenat och lite crème friche. Känns det för trist kan man ladda på med stark senap.

Den enda goda korven är merguez, säger TA. Och det har han väl rätt i, egentligen, fast hur ofta hittar man riktig kryddad lammkorv i Luleå? Alviksgrisens alspånsrökta duger för det mesta. I brist på nordafrikanska lamm.

Idag blev jag bjuden på middag - TA hade stekt starka, goda lammfärsbiffar, färsk bandspagetti och olivsallad när jag kom hem från Friskis. Mysigt!

8 kommentarer:

lunkan sa...

Hej! Inspirerande blogg! Vill ge lite Norrbottens/Portugisisk inspiration så här i höstrusket.
Lunch idag: små söta mandelpotatisar, skalade och delade (kokar snabbt) Färsk löja, panerad i mjöl,lite ströbröd, salt och vitpeppar. Stek i smör. Servera potatisen lite stompad, löjan, som nästan känns som friterade sardeller man får i Portugal. Lite citron om man har, men så rena smaker som möjligt. Till det en knäckemacka! Mums!
Och det var faktiskt sol när vi var på lunchpromenad, jag och hunden!

Ulrika sa...

Norrbottens/Portugisiskt låter helrätt! Ett av mina bästa matminnen är den grillade sardinen på en bakgata i Lissabon...den smakade som pappas halstrade strömming! I Norrbotten. Och vad har detta med korv att göra? Ingenting. Men jag kan bekräfta efter min 80-talssommar på Gomanfabriken att man inte ska se korven bli till.

Unknown sa...

Jag har en utmaning. Vi duka upp ska laga trerätters middag til 16 pers i en etta på lördag. Det finns ett litet kök med begränsade möjligheter, och naturligtvis bara en icke-varmluftsugn. Allt ska kunna lagas på plats och inget kan förberedas (förutom inköpen). Krav: Helstekt oxfilé del av huvudrätt.

Jag tänkte hemgjord skagen (el motsv) på kavring som förrätt, och kött och krämig rödvinssås till huvudrätt.

Jag saknar tillbehör till köttet, och en god efterrätt. Har läsarna tips?

Eva sa...

Hej Lunkan! Den där portugisiska löjan... wow! En av mina bästa smaker är färska sardiner, nystekta med citron, vitlök och persilja i Normandie. Men kanske löja kan matcha... Jag sa nej i helgen när mamma frågade om jag vill ha färsk löja, men nu får jag fundera.

Jag har ett bra oxfile-för-många-recept från trettondagsafton hemma, (jag är i Sthlm nu), jag återkommer. Har du funderat på gubbröra till förrätt? Det är en höjdare på gott knäcke eller riktigt schysst tunnbröd. Små snapsflaskor på is där alla kan välja brukar också vara en festhöjare.

Eva sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
gördis talk sa...

äntligen , har försökt göra en kommentar nu i 45 min, men min dator ......TA kom hem!

Äntligen "lunkan" , varför detta tjat om korv när säsongen i Norrbotten bjuder på de yppersta av
delikatesser; löja med tillhörande löjrom, /o här gör vi inga löjromsformationer liknande vaktelägg som dom skriver om i DN, utan här äter vi den som Axel vill, kleta lite smör på tunnbrödet smacka dit rikligt med löjrom o lite lök, klart!/ . Till varmrätt just nu älgkött ev. ren och glöm inte alla fina rotfrukter som finns färska nu, allt detta utan tillsatser o konserveringsmedel. Lycka till Norrbottningar i förskingringen.

Eva sa...

Äntligen säger jag med till Gördis! Jag har saknat dig, hur ska vi kunna prata mat om inte du är med? I natt gav jag bort ditt apelsin-campari-recept. Ok?

Olof sa...

Eftersom även jag har förflutet i Gomanvärlden kan jag inte låta Ulrika´s kommentar om korven vara oemotsagd. På Gomanfabriken i Luleå kan/kunde man verkligen göra riktig korv t ex falukorv. Eftersom den är namnskyddad är innehållet garanterat!