söndag 7 oktober 2007

Lyxgrädd

Idag är det kakväder; regnet strilar, löven klistrar på gatan, det krävs mycket socker för att uppväga det blötsura. Jag bläddrar och bläddrar bland alla recept, men inget lockar. Recepten tittar bort, gulblekta och ointresserade.

Jag förstår att det krävs mer, ska jag vinna över höstrusket får jag höja insatsen. Det får bli Tårta, en riktigt smarrig lyxgrädd. Med nötter…mmm…

Lottens fina tårta
Tårtbotten: 1 hg hasselnötter
1 ½ dl socker
4 äggvitor.

Kräm: 4 äggulor
50 g smör (helst osaltat)
½ dl socker
2 dl grädde
½-1 tsk vaniljsocker

Garnering: 2 dl grädde, rostade hasselnötter

Mal nötterna, blanda med sockret. Rör ner i de hårt vispade äggvitorna och bred ut smeten i en form klädd med bakplåtspapper. Grädda i 200 grader i 15-20 min. Stjälp upp kakan och låt svalna.
Blanda ingredienserna till krämen utom vaniljsockret i en tjockbottnad kastrull. Sjud under vispning tills krämen tjocknar, vispa den kall och tillsätt vaniljsockret.
Bred först krämen över tårtbottnen, den vispade grädden ovanpå. Garnera med nötter.


PS. Stolta mamman säger: kolla in intervjun med Allt, Jakobs senaste performance. Nästa spelning är på Kulturhuset Underjorden i Göteborg nästa helg.

5 kommentarer:

Olof sa...

Hallå där! Kakan låter smarrig. Den måste nog provas vid lämpligt tillfälle.
Kul med Jakob´s uppmärksammande i GP.

inger sa...

Äntligen kan jag kommentera din blogg.Kul att Du gör den.Jag lär mig ett och annat.Har prövat kikärterna.Det blev gott.
Lycka till Jakob och mamma.

Ulrika sa...

Coolt med Jakob!

Unknown sa...

Coolt med performanceslampoeter. Var stolt! Ja, ja..... Ska väl rätta upp ett excelark... ;o)

Eva sa...

Hej Inger!
Jag har missat din kommentar. Kul att du också är med.