fredag 21 december 2007

Hårt bröd

Ulrika har efterlyst receptet på knäckebrödet som nästan knäckte mig förra veckan. Kommer här:

Knäckebröd
25 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
2 tsk salt
2 ½ tsk kummin
7 ½ dl grovt rågmjöl
7 ½ dl vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt salt, kummin och mjöl. Knåda ordentligt och låt degen vila en timme i kylskåpet.
Sätt ugnen på 200-225 grader och sätt in en plåt som får bli "bakhäll" i ugnen. Sen är det dags för kavling: ta små bitar av degen och kavla tunt, mjöla ordentligt hela tiden, degen vill gärna fastna. Avsluta med att kavla varje bit med kruskavel.

Jag tyckte de första bitarna blev lite smaklösa och hottade upp resten med flingsalt och en krydda: färsk rosmarin, kummin och spiskummin. Men det är valfritt...

Grädda bitarna mitt i ugnen ca 5 min, passa noga, de ska inte vara för bruna.
Smaka något av de första bröden och justera kryddor och gräddning.

Ät med blå ost... eller Västerbotten.

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Tack! Det låter jättegott. Ska testa i mellandagarna.

Ulrika sa...

F ö har jag just kommit på hur tråkigt det är med alla vuxna som inte vill byta julklappar! Vem ska man då köpa alla fina små burkar med oprovat innehåll och alla snygga, onödiga, oljeflaskor till?!?

Mer jul!

Eva sa...

Mig!! Jag tar gärna emot paket alla andra dagar på året. Särskilt dem med onödig oljor.