torsdag 6 december 2007

Risotto regerar

Först ringde Jakob och frågade hur man gör risotto, sen fick jag ett mail:

det var lite spännande för Karin var övertygad om att risotto var oätligt och jag hade bestämt mig för att övertyga henne. Och det blev succé! Tackar för instruktionerna, det smakade faktiskt som på dalagatan! nästan iallafall. Hade tyvärr inga batterier i kameran så jag kunde inte föreviga men du kan få en sammanfattning ur huvudet: Risotton gjorde jag precis som du sa, fast med grönsaksbuljong, vitt matvin och gul lök (+parmesan). Till den gjorde jag haricots verts och borlottibönor (nya favvobönan) med kardemumma, koriander och spiskummin. Sen gjorde jag en gegga till, som var lite av en chansning. Den var på russin, svarta oliver och lite vin som jag kokade ihop − ganska söt, men passade bra. Helst skulle man nog haft nåt bröd till den. Och så hade vi nåt italienskt rödvin som hette nånting. Boira tror jag. sak samma. gott var det iaf, och Karin blev frälst − du fick en hel del indirekt beröm för din matlagning. eller ja... beröm för din indirekta matlagning menar jag nog.


Det är säkert: Risotto regerar.
Med handrörd risotto på vin, saffran och parmesan blir man lycklig.

Inga kommentarer: