onsdag 12 december 2007

Julkul

Vid den här tiden på året kan man höra vännerna klaga över för många julbord. Igår var jag med om motsatsen.

Vi skulle som utbölingar delta i en vinprovning med ”vin som går bra till julbordet”. En riktigt kul tillställning med många bestämda åsikter:
− Det ska vara rödvin till prinskorven.
− Gewurztraminer är ett måste till sill − absolut inte öl.
− Till pepparkakorna dricker man madeira.
Det senare var faktiskt en riktig höjdare. Madeira har hittills inte ingått i mina dryckesvanor, men det är möjligt att åldern tagit ut sin rätt. Det kanske blir en flaska madeira och en tanthatt i julklapp i år.

Provningen hade bara ett fel: det fanns ingen mat. Sju sorters champagne, rödvin, starkvin och glögg men noll julbord.
Vi som kom direkt från jobbet, utan middag, fick en alkoholchock som jag inte förknippar med julefrid. Det blev till att spotta ut.
Och ragla hem två timmar senare och tömma kylskåpet.

Julbord kan ibland vara en mardrömsupplevelse av sillsallad och lutfisk och gravlaxsås som tumlar om i magen, men att bara blanda julsprit är värre. Tro mig.

Jag kan i alla fall vidarebefordra kvällens bästa tips: Kronovalls Slotts Glögg, den mest fantastiska glögg jag nånsin smakat. En smakexplosion av julkryddor, pepparkaka, russin och marsipan, en liten klunk var som en hel efterrätt. Prova! Finns på ett Systembolag nära dig.

4 kommentarer:

Emma sa...

Konstigt att ni inte fick någon mat, kanske inte ett helt julbord men lite iaf om inte annat för att känna hur smakerna passade ihop.

Eva sa...

Tyckte jag med. En liten kaffesked i plast med gorgonzola, en halv prinskorv och en pepparkaka. Och jag som hade förväntat mig julbord...

Ulrika sa...

Hamnade på glöggprovning MED julbord igår och kan bidra med ett glöggtips: TINDRA med rom. F ö var skinkan o senapen bäst!

Unknown sa...

Apropå skämsmat. Lite tvärtom. Måste erkänna att jag är totalt ointresserad av julskinka. Senap gott. Äpplemos gott. Julskinka ointressant.