söndag 9 december 2007

Skämssoppa

Häromdagen blev jag väldigt sugen på löksoppa. Vi var ett gäng som skulle äta middag ihop, jag skulle fixa maten och jag visste förstås: löksoppa kan vi inte ha. Ingen bjuder på löksoppa nuförtiden.
Löksoppa är helt enkelt skämsmat.

Ni som sett Kristian Luuks Videokväll vet vad jag menar, han har en vinjett som heter Skämslåten, där gästerna får spela en riktigt dålig låt som de gärna sjunger i duschen och i bilen, men aaaldrig skulle erkänna att de gillar.

Löksoppa är sjuttital, ohjälpligt stearinljus-i-vinflaska och Oxfilé procençale. Vilket förresten också är kvalificerad skämsmat om någon skulle våga erkänna att man i hemlighet längtar efter kött med vitlöksmör.

Jag gjorde en ovetenskaplig test i den närmaste omgivningen: bearnaisesås och hawaipizza ligger bra till på skämstoppen. Färdigköpta isterband också, det är inte många poäng på det. Och hamburgare förstås, med originaldressing, bacon och extra pommes − med en large plusmeny smiter man gärna runt hörnet.

Fast då närmar vi oss en helt annan skämsavdelning: fettjägarnas, där det finns en hel ocean av skäms- och smygmat. Är man kaloriräknare måste man smussla med allt som är gott − och be om ursäkt oupphörligt. En märklig form av självspäkning som vi kommit att ägna oss åt, ivrigt påhejade av den utseendefixerade samtiden.
Fast det är en helt annan historia.

Veckans fråga blir alltså: vad är din skämsmat?

10 kommentarer:

Olof sa...

Jag röstar på blodpudding. Det är jättegott tillsammans med lingonsylt och stekt bacon. Men, man får ju vara orolig att någon tror att man spenderat sista korvöret.

Ulrika sa...

Du snodde min! Blodpudding, givetvis! Ingen vuxen gillar blodpudding...utom jag.

Sara sa...

Stekt fläsk och löksås måste jag nog säga, jag tycker aldrig det är någon som äter det idag. Jag gör gärna reklam för rätten men får aldrig medhåll. Är det bara jag som tycker det är gott ?

Eva sa...

Det här var ju riktigt kul! Jag visste inte att ni smygåt blodpudding, men nu inser jag vad som göms i kylarna.
Sara - jag tycker inte du behöver skämmas för fläsk med löksås, det är supergott! Det händer att jag gör stekt bogfläsk med makaroner, som vi åt jämt när jag var liten. Innan allt blev pasta.

Jakob sa...

Appropå sista korvöret... jag måste nog rösta för pasta med tomatsås. Känner mig verkligen som "fattig student", när jag tvingas laga det. Å andra sidan har ju tomatsåsen blivit godare och godare med tiden.

Eva sa...

Mera skäms: idag kunde jag inte motstå lussebullarna på 7eleven. Jag köpte två. På 7eleven!

Unknown sa...

Stämmer in i blodpuddingskören. Jag tycker att det är jättgott lite då och då med "rätt" tillbehör. Hur kan det komma sig att blodpudding är en sån het bubblare? Varför ska man skämmas för färdigköpta isterband? Hur får jag annars tag på det godiset?

Annars är min "skämsmat" den djupfysta halvfabrikatslasagnen (Karins fullkorn) som har 7 minuters mikrotid, samt allt fiskpinneliknande. Gott, men jag skäms definitivt.

Korv. Där varierar skämsgraden med kvaliteten. B-wurre, som inte får heta korv, kan vara god men har mycket hög skämsfaktor. Den ökar med valt tillbehör (läs räksallad). Däremot platsar lyx-wurre från charken vid vilken finfest som helst. Inget skäms där.

gördis talk sa...

Efter en trevlig o avkopplande 2:a Advent i huvudstaden /tack för lån av bostad!/, med div restaurangbesök bla med tips fr denna blogg /ditt tips Andreas på Chakula-afrikansk, resulterade i en
jättehärlig lite annorlunda 3-rätters matupplevelse/
vaknade jag i morse full av energi och beslutade att
göra min sedvanliga jul-pölsa.
Eftersom jag noterat att många av denna bloggs
besökare är ättlingar till Anna o Theodor i Gammelgården så tycker jag det är min plikt att föra
vidare receptet på julpölsan som nog eg. först tillagades av gammelmormor Maria Johansson, som tjänade som piga hos en slaktare och där fick
ta med inälvorna fr djuren som belöning.
Som ni förstår finns inte några mått på ingredienserna, min mamma sa bara , lite av det o lite av det osv.
Mitt recept i dag blev ungefär så här
1 kg ungnötslever
1 " kalvrygg
0,5 kg rimmat bogfläsk
3 medelstora gula lökar
lagerblad, salt, hel krydd- o vitpeppar.

Lever, kött, fläsk o kryddor även löken kokas
tills det är mört. Levern tar lite kortare tid än det andra.
Mal detta i kvarn.

Koka sedan upp ca 3 dl grötris o lite salt i buljongen fr köttet o levern.
Hela buljongen behövs inte, den kan du spara om
pölsan i slutskedet behöver späs mera.

Slutligen blandas det malda köttet o levern med
det kokta riset o kryddas om så behövs o SIMSALABIM så är det klart. Enkelt va!!!!! passar väl precis för dubbelarbetade?

Ovanst är ju en jättestor sats o man kan frysa i portioner naturligtvis men storleken avpassar man ju själv.
Innan man avnjuter pölsan kryddar man upp som man vill, o gärna förhöjer smaken med lite smör eller grädde. Pölsan i sig själv är ju mager så var inte rädd för att låta svålen i bogfläsken gå med.

Nykokt potatis /om man tycker så, det är ju ris i pölsan/, rödbetor o tunnbröd .
Gud så gott!!!!! Ingen skämsmat, det här .............
det skulle i så fall vara BLÖTA

gördis talk sa...

PS. Min mamma hackade alltid ingredienserna, så har man möjlighet till det, hackknivar, är det mycket bätre än att mala, bättre konsistens.
LYCKA TILL
Hör gärna av er om det blir problem.

Eva sa...

Räksallad. Där har vi det. Skäms!
(Parentes: jag är också helt torsk på Karins lasagne. Lunch minst en gång i veckan)