tisdag 18 december 2007

Efterlyses: tradition

Nu undrar jag: Vart har alla julbord tagit vägen?
Efter julfesten med rotfruktsshot, pastramilax och plommonconfit känner jag mig blåst på konfekten.

Okej okej, det fanns decembrar nånstans i skarven mellan åtti- och nittital när rödbetssalladen och revbensspjällen var på väg att komma upp, när man inte ville se åt en inlagd sill.
Men nu nu är det dags att efterlysa det Gamla Hederliga Julbordet Med Arbetskamraterna. Det där med en svag doft av Skåne och prinskorv, lokaler med panel på väggen och en liten gnutta allsång.
Det var förvisso för mycket majonnäs och kolesterol - och mat som aldrig borde blandats i samma mage, men det var också Sill och Tomte och Tradition.

Vietnamesisk vårrulle och italienska delikatesser är gott, absolut, men vad är det för fel på prinskorv och hejtomtegubbar EN gång om året?

3 kommentarer:

inger sa...

Nu åker jag för att fira min jul i Sthlm. Jag har med mig skinka,Jansson,saffransbröd och äppelmos, så jag biddrar till att det blir någorlunda traditionellt.
Jag vill Tacka Dig Eva för en jättetrevlig blogg och önskar Dig och hela familjen en Riktigt GooD Jul.

Olof sa...

Vi här i Uppsala vill passa på att dels önska GOD JUL och dels tacka för den fina bloggen. Birgitta som flitigt tar del av dina recept hälsar att hon känner igen Dina vedermödor med baket. Hon har konstaterat att med åren tvingas man ransonera eller sprida ut aktiviteterna över en längre tid.
Nu sover alla ½-åringar och 30+åringar och nu är det dags för 55+åringar att avsluta dagen. GOD JUL!

Ulrika sa...

Håller helt med om julbord! Det ska vara riktigt julbord med för mycket - traditionell - mat på jul! Inget mer modernt än Waldorfsallad. Har just köpt ålen och lagt in strömmingen, så nu närmar det sig. Imorrn blir det skinka och Jussi.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!