tisdag 8 januari 2008

Mer soffa, mer choklad

Övergången blev lite för hastig i år, det blev liksom ingen nertrappning. I stället rakt från soffhörnet, dvd-boxen och chokladtryffeln till jobbet.

Man behöver en transit, en halvtidsvecka då man kan vänja sig vid att vakna av väckarklockan men inte gå upp, sitta lite vid datorn och prata lite i telefon, kanske öppna nån tråkig rapport, men inte behöva sätta igång på riktigt.

Det blir så brutalt. Plötsligt är det måndag morgon och man förväntas svara klart och redigt på var resan är budgeterad, och varför inte nyhetsbrevet gick ut före jul och hur många som anmält sig till seminariet den 25:e?
− Nnnjaa… det var i december… jag minns inte… jag har varit ledig.

Jag tar det i alla fall som ett gott tecken att jag hade glömt koderna: jag kom varken in till jobbet eller in i datorn. Då har hjärnan vilat ut, raderat.

Och ikväll är jag tillbaka i soffan. Vi hann inte med de sista avsnitten av Homicide: Life on the steet. Och det finns banankaka kvar…

Banankaka med nötter och choklad
Tre ägg
2,5 dl socker
50 g smör
1 ½ dl mjölk
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2-3 skivade bananer (gamla bruna går jättebra)
Hasselnötter, hackade ca 1 dl
Mörk choklad, hackad

Vispa ägg och socker. Smält smöret, häll i mjölken och koka upp. Blanda med äggsmeten. Blanda mjöl med bakpulver och rör sedan ihop hela smeten. Häll i smord och bröad form. Tryck ner bananer, nötter och choklad. Grädda 45 min i 175 grader.
Mums! Och synnerligen barnvänligt.

6 kommentarer:

Olof sa...

Hej igen! Kul att läsa att även Du har möjlighet att koppla av riktigt ordentligt från jobbet. Minns själv när jag glömt koden till ytterdörren på Goman-kontoret. Det var före mobiltelefonernas tid och jag fick meddelst allehanda medel försöka påkalla kontakt med världen innanför dörrarna. Till slut lyckades jag. Numera har jag skrivit upp alla lösenord till olika datasystem, för att koppla av, det är viktigt det! God fortsättning!

Eva sa...

God fortsättning du med! Nu har jag kommit in och allt är lika hektiskt som vanligt, som att det aldrig varit jul...
Hoppas att ni haft bra helger i alla fall, med barnbarnet.

lina sa...

Åh, jag älskar banankaka! Och med nötter och choklad...nu blir ajg riktigt sugen till en kopp te & grammisgalan! Synd att jag inte hinner baka bara...men en annan gång:)

Eva sa...

Gör det, Lina - den är barnsligt, maffigt, onödigt GOD.

Ulrika sa...

Måste bara säga ett stort tack för ett tidigare recept: Kanariska potatisen med Mojo! Gjorde den igår till oxfilé m grönpeppar och det blev så himla gott! Precis som på Teneriffa. Tack för receptet!

Men du, kan du lägga in några bra länkar i högerspalten så att man kan hitta dina tidigare recept utan att scrolla? Vore guld för alla lata och hungriga.

Eva sa...

Ok, jag försökte uppdatera och komprimera listan bara, den blir så lång...jag har inte kommti på nåt bra sätt att förkorta den.
Kul att du gjorde den kanariska potatatisen, det är typiskt en sån grej som man lätt glommer bort - hur gott det är, och superenkelt.