torsdag 3 januari 2008

Stanna upp en stund, fundera

Årskrönikor, nyårslöften, förutsägelser. Det är inte så tokigt med stopp i tiden – verkligt eller påhittat. Vi ger oss ett tillfälle att stanna upp, lova något omöjligt, får en anledning att börja om (igen) eller utvärdera som jag gillar: vad var bäst? vad var sämst?

Bäst 2007: En bit getost utanför The Globe i London i maj och vodkadränkta ostron i Berlin.

Sämst: Jag skäms att erkänna det, men jag saknar bubbelvattnet på flaska. Årets uppoffring i den rika världen.

Vad har vi lärt oss? Handla grönmärkt och rättvist, plötsligt såg matkorgen helt annorlunda ut.

Vad var roligast? Alla nötter, torkade bär och frukter. Salladerna har fått liv! Och att Norrbotten börjar få egna professionella kockar som kan hantera våra unika råvaror. Snart är Kalixlöjrommen Sveriges första livsmedel med ursprungsskydd i EU.

Årets matord 2008 tycks bli klimatsmart. I bästa fall kommer en märkning som hjälper mig med alla svåra beslut som ska fattas under en stressad halvtimme i affären: vilken fisk är inte utrotningshotad, vilken tomat har slukat mest energi – den från Tornedalen eller Kanarieöarna − och vilka apelsiner är inte plockade av illegala afrikanska invandrare?

Den gröna maten har sakta men säkert avancerat i butikerna under året, snabbare i Stockholm, långsammare i Luleå, där vi fortfarande saknar många ekologiska alternativ.

Men det är intressant att se vad som händer. Häng med till ett nytt matår så ska vi tillsammans lista ut: Hur smakar 2008?

6 kommentarer:

lina sa...

Det ska jag absolut göra! Trevlig blogg du har!

Ulrika sa...

Klimatsmart är ordet, sa Bull. Min julklapp var en bok om "klimatsmart", som ledde till två nyårslöften: En bilfri dag i veckan + färre färska tomater på middagsbordet. Bokens uppmaning var att byta ut dem mot morötter...inte så svårt egentligen. Kanske äntligen ett nyårslöfte jag kan klara!?!

Unknown sa...

Bäst 2007:
Champagneprovning i källare hos en lite odlare utanför Epernay, och Annas hembakta knäckebröd på julbordet.

Sämst:
Att jag äter för lite fisk, och att det är så svårt att få tag på MSC-märkt fisk. Har du försökt läsa på paketen i fiskdisken? Omöjligt....

Vad har vi lärt oss?
Har blivit bättre på att inte få helg-bean att skära sig. Och att det inte går att äta för mycket avocado. (läs guacamole och räksallad)

Vad var roligast?
Förmodligen någon ost. Eller egentligen alla middagar med roligt sällskap. Eller middagen på Mattias Dahlgren. Eller löjromsleveransen en tidig måndagmorgon. Eller upptäckten att vanlig sweet chilisås går bra till paté. Eller...... Det är roligt nästan jämt.

"Årets matord 2008 tycks bli klimatsmart."
Jag tror också på "rättvisemärkt"/"Fair trade".

Jenny Grannas sa...

Se där, en till norrbottning som matbloggar! :)

Mitt 2007

Sämst:
Förkylningar som avlöste varandra (gäller även början av det nya året) som har gjort att jag inte kan träna så mycket som jag hade velat.

Bäst:
Solsemester i Marmaris, Turkiet. Fairtrade/rätttvisemärkta produkter.

Vad har vi lärt oss:
För lite. Många "lärdomar" och "nyheter" är gamla (typ "flygtrafiken är dålig för miljön", "godis är färgat med löss") och det känns som att folk blir förvånade varje gång. SUCK!

Vad var roligast:
Fest med en massa vänner när min sambo fyllde 25 och vi firade 5 år tillsammans. God mat (om jag får säga det själv) och goda vänner är en oslagbar kombination.

Eva sa...

Hej alla och gott nytt år!
Till Andreas: Jag blir impad av alla vars bea inte skär sig, jag lyckas aldrig! Och jätteavis på den där champagnen.

Till Jenny: Välkommen! Vi är ganska många ex- och nuvarande norrbottningar som snackar mat här. Kul om du vill vara med.

mardin sa...

Vill tipsa om www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!


Varför inte lägga upp dina recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin