söndag 27 januari 2008

Den gröna sekten

Jag har kommit på att jag tillhör en grupp: avocadosekten.
Vi som hellre brer avocado på mackorna än smör, som letar upp alla avocadobitar i salladen och inte behöver löjrom eller räkor för att äta upp en halva själva vid köksbänken.

I julas visade det sig att min kompis Deisy också är sektmedlem och hon berättade om en frossarmiddag med avocadosoppa till förrätt, kött med avocadosallad och avocadoglass till efterrätt.
Själv brukar Deisy bjuda på en colombiansk supergod potatissoppa med kyckling och massor av avocado (avocado är faktiskt nästan lika gott i varma rätter).
Ändå var vi helt överens om att inget slår avocado med salt och lite citron på macka, helst knäckebröd för min del.

Här kommer några avocadotips:
Crêpes med avocado och lite rökt skinka
Avocadosalsa med mango, räkor, chili, salladslök och lime
Avocadosallad med bladselleri, valnötter och äpple
Bruschetta med mosad avocado, kryddig lammkorv, cocktailtomat och mycket persilja
Nudlar med avocado, mozzarella och sesamkryddad kyckling

Och förstås, min bästa lunchmacka:

Gott grovt bröd eller knäckebröd
Avocado, mosad eller i klyftor
Några sardeller
Lagrad ost, t ex Allerums XO, i små bitar
1-2 cocktailtomater, delade
Bladpersilja
Salt&peppar

5 kommentarer:

Unknown sa...

Avocado är fantastiskt. Har ännu inte kommit in på dina mer vågade varma varianter, men får väl prova snart. Tror att det får bli lite vanlig guacamole ikväll. :o)

Eva sa...

Inte dumt det heller. Hur låter ditt guacamole-recept?

Ulrika sa...

Gillar också avokado, men är inte helt övertygad om den varma varianten. Gratinerad avokado som förrät smakade otroligt fett.

Jag gillar den bäst kall, med mycket lime o keso. Keso är nästan alltid bäst. Finns det räkor över kan man ju stoppa dit dem också.

gördis talk sa...

oj va gott det låter, tack för tipsen passar in i mina GI måltider

Unknown sa...

Well. Mitt Gucca-recept är odramatiskt.

2-3 avocado.
1 halv finhackad gul lök (eller röd)
1-2 vitlöksklyftor.
1 halv urkärnad tomat
juicen från en halv citron
Några droppar habanero-sås
salt & peppar för att smaka av

antingen gör du den slät med stavmixer, eller så rör du ihop den med en gaffel för att få den mer "lantlig"