söndag 3 februari 2008

Bloggstopp

Solen letar sig upp bakom snödrivorna, det ljusnar och tiden räcker inte till.
Det finns så många böcker att läsa, så många lockande matmagasin att sluka och så mycket god mat som väntar att smakas.

Jag tar en paus från bloggandet. När skrivlusten blir för stor – och längtan efter att prata mat med andra smaknördar – är jag säkert tillbaka.
Eller kanske nån av er tar över stafettpinnen?

Här kommer ett sista recept på en god söndagmiddag med medelhavssmaker.

Lax med sardeller och oliver
200 g haricots verts
1 ask cocktailtomater
1 näve svarta oliver, helst med kärna
Ca 800 g lax, i portionsbitar eller kotletter
Olivolja
2 citroner
1 kruka basilika
10-15 sardellfileéer

Blanda haricots verts med tomater och urkärnade oliver, droppa lite olivolja över, salta&peppra.
Pressa ½ citron över laxbitarna, droppa över lite olivolja, salta&peppra. Värm ugnen till högsta värme och förvärm en långpanna. Lägg laxbitarna i ena halvan av långpannan, rör ner basilika i grönsaksblandningen och lägg i andra halvan. Lägg sardellerna på bönblandningen.
Stek i ugnen i ca 10 min.
Servera med citronklyftor och vitlöksyoghurt, gärna med ett sting av saffran.

Till sist: några nyttiga länkar, som kan vara bra att kolla upp emellanåt:
Rättvisemärkt
Krav
Världsnaturfondens fickguide om fisk
Kampanjen som vill få oss att slänga mindre mat


Och några inspirationskällor:
Matälskaren
Jamies sida
Nigel Slater
Fredrik Erikssons blogg

Vi ses!
Eva.

8 kommentarer:

inger sa...

Trist att Du slutar, men jag förstår helt ditt beslut.Din blogg har gett mig många tips, som jag har använt mig av.
Tack Eva och välkommen igen, när tid och lust finns.
Jag kan tipsa om mina två julpockets, som var ett nöje att läsa.
IanMcEwan; Amsterdam och
Anna Gavalda; Tillsammans är man mindre ensam

Lisa sa...

Nej, du får ju inte sluta blogga nu! Eller rättare sagt: ta en paus och kom igen när inspirationen flödar igen!

Sara sa...

Nej vad tråkigt !!!! Jag hoppas verkligen att du kommer tillbaka. Jag ligger i influensa och har en bloggpaus tills jag är frisk, men det här var jag bara tvungen att kommentera. Kommer sakna dina inlägg !

Ulrika sa...

Undrade just? Har saknat dina tankar senaste veckan. Jag väntar troget på din inspiration!

Eva sa...

Tack, alla supporters! Jag kommer att sakna er. Och som ni säger... jag tar en paus.
Kram Eva.

Olof sa...

Kommer att sakna din blogg! Har lagat många av dina rätter med GOTT resultat.Senast idag lunchmackan med avokado.Välkommen tillbaka hälsar Birgitta

Sara sa...

Hoppas att du har det riktigt bra, saknar dina inlägg! :(

Karro sa...

Jag har ett jätte bra recept på dipsås som är jättegod

4tsk vatten olja och vinäger
2krm salt och peppar
1 vitlök

tillsättning:
vitlökssalt saladskrydda paprika