lördag 8 september 2007

Rätta morötter

En tidig promenad på Östermalm i Stockholm och det visar sig att Bondens marknad har ställt upp i Tessinparken. Lördagsregnet är bara i sin linda, men det är ett varmt regn, ingen surar ännu.

Potatis med brun jord och ekologiska morötter - det är bra att naturen har flyttat till stan. Även om det fortfarande mest är på Östermalm och Bergsunds strand. De som har råd, kan välja att äta omsorgsfullt odlad mat som tar ansvar i flera led.

Jag köper en liten burk med havtornsmarmelad från Gräsö och går hem irriterad. Inte bara för att marmeladen är absurt dyr, modernt lurendrejeri av lättledda matnördar, utan för att så många fler ekologiska rättvisemärkta varor finns i Stockholms butiker än i Luleås. Här är förändringen på väg att slå igenom; Krav och Fairtrade skrumpnar inte i butikernas mörkaste hörn, de skyltas snyggt och demonstrerar affärssinne, trendkänsla.
Det borde inte vara skillnad, det finns ingen lag som säger att Konsum i Luleå inte får vara rätt i tiden.

Jakob, min äldste son, lär mig vad jag ska köpa: rättvisemärkt kaffe är viktigast och bananer. Saltå müsli är godare än vanlig, ekomjölk och fil är lätt. Det är svårare att hitta gott kaffe när man är petig med smaker, men Classic Reko funkar. Tio spänn dyrare, men man kanske inte behöver vara helt rättrogen i början? Jag kör fiftyfifty: en Krav för varje okravad.

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Håller med. Det känns så rätt och blir för dyrt. Jag har hittills kört KRAV-märkt på "sällanvaror" - typ kålrötter & den-extra-litern-mjölk-på-onsdag. Nu har jag anmält mig till ekoladan.se för att få hemleverans 1g/v - också en stockholmsförmån, antar jag. Får se om det passar oss.

Jakob sa...

Bara i Stockholm med omnejd än så länge, tror jag. Synd.

Olof sa...

I Stockholms- och Uppsalaområdet finns det ytterligare ett alternativ, www.arstiderna.com. Lokalt odlat, hem till dörren. Har dock ingen uppfattning om prisnivån jämfört andra alternativ.

Ulrika sa...

Låter bra med Årstiderna. Ska testa det om Ekolådan inte funkar. Ekolådan verkar inte så dyrt, men jag har inte fått första leveransen än. Kanske är det bara 1 tomat?