söndag 4 november 2007

Bästa brödet

Hittills har Vetekatten legat högst upp på min brödmästarlista, men nu har de tappat. Tyvärr, förstaplatsen är förlorad.

I fredags klämde vi in oss på Riddarbageret och jag ångrar att vi någonsin gick därifrån. Undrar hur det skulle vara att bo där, bakom nåt degtråg. Varmt, både i magen och själen, tror jag.

Fantastiskt surdegsbröd, fantastiska wienerbröd, underbara baguetter med alla sorters frön. Jag hamstrade − eftersom jag inte tänkt sätta min fot på Östermalm mer, nu när vi flyttat − och helgens frukostar har varit en njutning.
Till dig som hittar till Riddargatan 15 i Stockholm: missa inte de långsmala valnötswienerbröden. Bättre än så blir det inte.

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Hej igen! Låter helmysigt med bakade frukostar. Jag famlar litet i novembermörkret eftersom vårt lördag-kl-8-bageri har bytt ägare och bytt ner sig. Okej bageri öppnar 9 och det är för sent. Och baka vill jag inte på lördagmorgnar. Bara fika.

Eva sa...

Det finns lite knep om bageriet är långt bort: att kalljäsa bröd över natten och sen - vips in i ugnen på morgonen! Eller scones, som görs på bakpulver. Det går fort.
Eller...förstås, bakeoff-baguetter. Aldrig fel på lördag morgon, minimal ansträngning: slå på ugnen.