lördag 25 augusti 2007

Ulrikas fisk

En sur dag. Grått regn mot grå asfalt, brittsommar är en myt i Norrbotten.

Brist på ljus och brist på sömn. Lehanes grymma Mörker, ta min hand hemsökte mig. Jag borde inte läst den, men hans råa prosa drar. Och här gav han barndomsnycklarna till Patricks och Angies våldsamma liv. Jag kunde inte sluta läsa och det blev bara värre.

Axel och jag äter ensamma. Det blir en festmiddag, för att uppväga mörkret.
Axel föredrar pannkaka, men risotton är ok. Röding är fisk och fisk är trist. Det smakar likadant, säger han, det smakar ingenting.

Först olivsoppa, med sardeller och spenat. Sen Ulrikas ugnsbakade röding med risotto på blandsvamp och gemsallad.

Min syster Ulrika kan fisk och hon har lärt mig sitt enklaste, mest oslagbara recept: Kör en hel urtagen röding i ugnen på 100 grader en timme. Färdig!

I risotton:
Smör/olja
En schalottenlök
Ett glas vitt vin
3-4 dl arborioris
1/2-1 l hönsbuljong
En burk blandsvamp
Ett huvud baby gem-sallad
Parmesan

Vinsmak: Bründlmayer Langenloiser Riesling, 2004.

1 kommentar:

Ulrika sa...

Låter gott, men vad är baby gem-sallad?